Counter Hits!!

Friday, April 2, 2010

Allah Sayangkan Kita? Apa Buktinya?

" cilak** , aku fail exam ni fiz.. Tak guna!" kata sorang kawanku yang datang pada aku mengadu

" sabaq la bil, Ada hikmah tu.. Kegagalan adalah tarbiyah dari Allah" pujuk aku

" semua orang serupa .. hikmah.. hikmah.. hikmah.. Takde mende lain ke nak cakap?
aku tak taw la .. setiap kali aku mintak aku tak dapat.. puas aku doa tak dapat.. Ko rasa allah sayang aku tak? ko rasa allah tu sayangkan hambanya ke?
Kalau sayang sanggup ke dia tengok aku fail macam ni?. Kalau sayang sanggup ke dia tengok orang merempat kemiskinan? Sanggup ke? " ungkap nabil dengan penuh emosi.

Aku tersenyum..

"Kau tak sedar lagi ni nabil" getus hati aku.

Insan

Kau tak pernah puas

Kau tak pernah cukup

Sayugia, dirimu tuhan jadikan lengkap

Sedangkan ibu teramat sayang akan anaknya

inikan pula pencipta sayang akan hambanya

Mari kita berfikir..

Aku meninggalkan solat,aku mengumpat, aku buat kemungkaran, aku mencuri, aku merompak membunuh, tapi mengapa allah masih memberi oksigen kat aku..
bagi lagi rezeki kat aku? bagi lagi anggota badan? Allah tak tarik pun? walaupun aku tak ikut arahan dia

Maha Suci Allah..
Betapa sayangkan hambanya..

katakan, kita adalah pemilik dan tuan kepada sebuah kereta,jika kereta itu tiba2 breakdown, rosak dan kita mencuba banyak kali hidupkan tetapi kereta itu tidak ikut arahan.
Apakah tindakan kita? Kita sepak kereta tu, maki hamun dan hentak body kereta itu.. silap2 kereta itu dihantar ke kilang besi buruk.. itu baru satu kereta ..

Bayangkan Allah...

Allah lagi banyak hambanya.. Lagi banyak menjadi 'tuan' kepada benda2 didunia dan langit.. Apabila hambanya tidak mengikut arahan, enggan mematuhinya .. adakah allah terus menghancurkan kita dengan batu besar?
Adakah allah terus menghentak kita?
adakah allah terus tarik oksigen dan keperluan hamba2nya?

tidak.. Allah masih memberi hamba2 nya makanan rezeki dan kekayaan.. Malahan udara yang kita hirup setiap kali

Bayangkan jika
Allah bersifat seperti kita dengan kereta tadi.. Apakah kita masih lagi bernafas? Apakah kita masih lagi dapat rezeki dan makanan?

Maha Suci Allah, sayangkan hambanya..

Allah masih beri kita ruang untuk perbaiki diri..
tidaklah menjadi masalah bagi Allah untuk menghancurkan kesemua manusia dan makhluk2 lain

Jikalau Setiap makhluk dilangit dan dibumi kesemuanya mengingkari allah pun, Tidaklah Jatuh walaupun sedikit keAgungan dan Kekuasaan Allah

Jikalau Setiap makhluk dilangit dan dibumi kesemuanya mentaati allah pun, tidaklah mengubah walaupun sedikit keagungan dan kekuasaan Allah..

Penyanyangnya mu ya Allah..

Kita sering mengadu, menyalahkan Allah..
Sedarkah kita Allah itulah yang menyayangi kita setiap masa.
Sentiasa memaafkan kita jika kita bertaubat..

Untunglah engkau Umat Muhammad..
Jika kita lihat Hebatnya kasih sayangkan Seorang ibu pada anaknya sampai sanggup mengorban nyawa,,

apatah lagi Allah.. Peneman kita setiap masa.. Pencipta kita setiap ketika.

Aku berjalan ditepi kedai mamak.. Seorang india membuat roti canai.. Tiba2 roti canai yang ditebar tak jadi..
dia lantas membuang terus ke tong sampah..
Terfikir aku betapa sayangnya pencipta kita kat kita..
aku tersenyum..
Allah Sayangkan Kita..

1 comments:

ABC said...

sentiasa bersyukur dengan apa yang kita dapat...

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...